Instruksjonsfilmer til helsepersonell


Publisert:


Rådgivere i SIFER (Nasjonalt kompetansenettverk for Sikkerhets-, fengsels-
og rettspsykiatri) er i gang med å pilotere et prosjekt hvor de lager
instruksjonsfilmer til helsepersonell i teknikker de lærer i MAP (Møte med aggresjonsproblematikk).  

MAP er et helhetlig opplæringsprogram til ansatte i helse- og sosialsektoren, med fokus på forebygging og håndtering av aggresjons- og voldsproblematikk. Det er eid av alle de fire helseforetakene, og driftes av SIFER. I MAP får de ansatte opplæring i forskjellige selvbeskyttende teknikker, og det er nettopp disse teknikkene det nå jobbes med å lage instruksjonsvideoer av.

Sandra Krøyserth-Simsø, psykiatrisk sykepleier i SIFER nord.

Vi har tatt en prat med SIFER-kollega Sandra Krøyserth-Simsø, som er en av rådgiverne som jobber aktivt med prosjektet.

Hva handler prosjektet om?

Prosjektet handler om å utarbeide instruksjonsvideoer for helsepersonell i MAP, med fokus på selvbeskyttende teknikker. Det finnes 11 ulike områder hvor det er behov for teknikker, basert på forskningslitteratur, fagetiske vurderinger og et evalueringsprosjekt i samarbeid med erfaringskonsulenter. Vi er fremdeles i pilotfasen, og har valgt ut to teknikker å starte med: Kortvarig fastholding og nedlegging i mageleie. Arbeidet fokuserer på å sikre at instruksjonsvideoene er tydelige og lettfattelige.

Kan du fortelle litt om prosessen bak prosjektet?

Nord-Norge har store geografiske områder, og mange steder mangler egne MAP-instruktører. Instruksjonsvideoene skal fungere som et læringsverktøy for helsepersonell etter fullført 2-dagers grunnkurs i MAP, men de skal ikke erstatte en instruktør. Geografiske avstander og lav befolkningstetthet gir utfordringer i å tilby jevnlig opplæring og støtte. Det har blitt søkt om og tildelt prosjektmidler og stilling knyttet til prosjektet for å adressere disse utfordringene.

“Flytskjema” er hentet fra MAP. Opplæring i flytskjemaet forbedrer helsepersonells situasjonsforståelse og vurderingskompetanse. Flere situasjoner stoppes og reverseres etter opplæring i dette rammeverket.
Fra innspilling på Hamar INN MoCap-studio

Hvorfor er dette prosjektet viktig?

Pasientrettigheter kommer til uttrykk som lovkrav, og helsepersonell må overholde disse, samtidig som de ivaretar sikkerhet. Teknikker må ha lavest mulig skade- og krenkelsespotensiale. De ansatte må kurses i teknikkene og deretter trene regelmessig og systematisk for å sikre at disse kravene blir ivaretatt. Prosjektet vil øke kompetansen ved å tilby lett tilgjengelige videoer som kan brukes etter behov. Dette gjør det lettere å drive ferdighetstrening, da instruksjonsfilmene synliggjør alle detaljer i øvelsene, noe som også muliggjør å bruke filmene i forbedringsarbeid.

På hvilken måte tror du prosjektet kan bli nyttig for helsepersonell, pasienter og pårørende?

Introduksjonsvideoene skal være en læringsressurs for helsepersonell. Videoene er interaktive og lar brukerne zoome inn og ut, låse bildet og klikke på markerte områder for å lære om viktige elementer. De vil være tilgjengelige på SIFER sin nettside, slik at både ansatte i helsevesenet, pasienter og pårørende kan få tilgang. Videoene fokuserer på håndtering av vold med hensyn til personer med alvorlige sykdommer og vektlegging av medisinsk ikke-skade, slik at pasientens beste alltid er i fokus. Dette vil gjøre det lettere for helsepersonell å få regelmessig trening og oppdatere sine ferdigheter, som i sin tur forbedrer kvaliteten på omsorgen og øker pasientenes og pårørendes tillit.

Hvordan kan prosjektet bidra til økt frivillighet og reduksjon av tvang?

Prosjektet ønsker å øke frivillighet og redusere bruk av tvang ved å gi helsepersonell verktøy og kunnskap for trygg og respektfull håndtering av vold og aggresjon. Instruksjonsfilmene skal styrke ferdighetene deres, redusere tvangsbruk, og øke pasientenes tillit ved å vise at teknikkene er trygge. Dette fremmer en human og effektiv håndtering, som støtter frivillige løsninger. Videoene kan også brukes som grunnlag for gjennomgang etter hendelser, i samarbeid med pasienter og pårørende, i tråd med klagemuligheter.