Det finnes ulike kommunikasjonsmessige hensyn som du må ta i møte med mennesker som har en psykisk lidelse. Det kan være at personen foran deg har redusert konsentrasjon på grunn av forstyrret indre stimuli, som for eksempel syn og hørselshallusinasjoner, glemsomhet og tunge tanker.
Viktige momenter å huske på:
- Overordnet alt er respekt og høflighet
Mennesker med ulike psykiske lidelser har samme rett til å bli møtt på en respektfull og høflig måte som alle andre. Ikke vær nedlatende. Ikke lov ting du ikke kan holde. Vær ærlig. Vis respekt.
- Tilpass kommunikasjonen til den du snakker med
Ikke bruk fagspråk, for lange setninger eller spør komplekse spørsmål.
- Ikke prat over hodet til pasienten
Utgangspunktet skal alltid være at du snakker til pasienten, ikke til helsepersonell eller andre som befinner seg rundt pasienten.
- Vær tålmodig og tål stillhet
La mennesket foran deg få tid til å tenke og formulere svar tilbake. Ikke fullfør setningene til pasienten. Når man er alvorlig psykisk syk trenger man ofte tid.
- Ikke snakk for fort eller for mye
Kanskje ikke personen foran deg ikke får tid til å tenke eller bidra i samtalen når det går for fort.
- Hør etter
Vær oppmerksom på hva personen foran deg forsøker å si til deg.
- Pasientens innspill først! Hva ønsker personen å få ut av møtet sitt med deg?
La deres agenda komme først.
- Still åpne spørsmål
Unngå ledende spørsmål som «Du er vell ikke enig i at …» eller «Vi kan alle være enig i at …»
- Oppsummer og lag en plan sammen
Oppsummer samtalen med pasienten og spør om dere har en felles forståelse av samtalen. «Du sa til meg at du ville klage over at du har vært skjermet. Har jeg forstått det riktig?» «Er vi enige i at jeg skal ringe deg om 3 dager, altså onsdag klokka 13:00?»
- Skriv ned
Har dere laget en plan? Skriv ned det dere har snakket om og gi dette til pasienten. Det kan være utfordrende å huske hva som er blitt sagt når man er alvorlig psykisk syk.