Generelt om medvirkning

1. Hva er medvirkning?

Pasienten eller brukerens rett til medvirkning er nedfelt i Lov om pasient- og brukerrettigheter §3-1. Her står det at pasienter har rett il medvirke ved valg mellom tilgjengelig og forsvarlige tjenesteformer og undersøkelses- og behandlingsmetoder. Måten medvirkningen gjøres på må tilpasses den enkeltes evne til å gi og motta informasjon.

For at pasienten skal kunne ta en informert beslutning om hvilken behandling de syns er best trenger de å få god informasjon. Dette kan være:

  • Diagnosen pasienten har og hva dette innebærer
  • Hvilke behandlingstilbud finnes, og hvilke behandlingstilbud behandler/behandlingsinstitusjon kan tilby
  • Hvilken behandling anbefales for den diagnosen eller de symptomene pasienten har
  • Konsekvensene av de forskjellige behandlingene (bivirkninger, henvisning til annen behandler/behandlingssted med evt. ventetid)
  • Retten til fritt sykehusvalg

Annen viktig informasjon:

  • Informasjon om støtteordninger i NAV, og samarbeid med NAV, arbeidsplass, skole eller andre aktuelle aktører i pasienten sitt liv
  • Informasjon om rett til å samarbeide med pårørende. Hva et slikt samarbeid kan innebære, og pasienten sin rett til å avgjøre om de pårørende skal involveres.
  • Informasjon om klagerettigheter. Les mer om dette her.
  • Tegnespråk dersom behov
  • Tolk dersom personen snakker et annet språk enn tjenesteutøver
  • Gi informasjonen både skriftlig og muntlig.

Les mer om medvirkning her.

2. Medvirkning i praksis

Dersom pasienten er samtykkekompetent stilles det krav til at det er den behandlingsformen pasienten ønsker som blir iverksatt. Dette til tross for at det ikke er den behandlingen pasienten sin behandler anbefaler eller støtter. Likevel må behandlingstiltaket være tilgjengelig og forsvarlig. Pasientens rett til å medvirke skal aldri gå på bekostning av faglig forsvarlig behandling.

Ja. Selv om pasienten ikke ønsker å benytte seg av den behandlingsformen behandleren/helsepersonellet anbefalte har pasienten fortsatt krav på helsehjelp. Pasienten skal da få informasjon om hvilke andre behandlingstilbud som er tilgjengelig. Pasienten skal gis et reelt valg, noe som innebærer flere behandlingsalternativer.

Dersom den institusjonen pasienten er innlagt på ikke tilbyr den behandlingen pasienten ønsker, skal pasienten informeres om eventuelle konsekvenser ved å bli henvist dit denne behandlingen tilbys. Dette kan for eksempel være ventetid på det aktuelle behandlingsstedet eller hos behandleren. Pasienten skal også likevel få informasjon om den behandlingen de kan tilby der pasienten allerede får oppfølging. På denne måten får pasienten en reell mulighet til å velge den behandlingen som er best for hen i lys av behandlingens type, reisevei, ventetid osv.

Helsepersonellet skal legge til rette for at alle pasienter i for eksempel en psykiatrisk avdeling skal få medvirke så mye som det praktisk lar seg gjøre. Likevel kan interessene til en pasient komme i konflikt med interessene til en annen pasient.

Eksempel:
Helsepersonellet på jobb i en psykiatrisk enhet en fredag må disponere ressursene slik at alle pasientene får handlet før helgen. Dette har vært en ønske fra pasientene og er planlagt inn i deres ukeplan. På fredag morgen forteller Kurt at han har veldig lyst til å dra i svømmehallen etter at han har vært og handlet. Dersom dette skal la seg gjennomføre vil dette gå på bekostning av handlingen til Kari, en annen pasient i enheten.

Det vil ikke her være mulig å få gjennomført både handling og svømming for kurt uten at det går på bekostning av Kari. Likevel kan Kurt gis anledning til å medvirke ved å få avgjøre om det er svømmehallen eller handling som er viktigst for han.

Selv om pasienten har rett til å medvirke i sin behandling innebærer ikke dette at pasienten har rett til å bestemme alt. Helsepersonellet har andre lovfestede hensyn som de må ta:

Et eksempel på dette er at legen ikke kan skrive ut avhengighetsskapende medikamenter til en pasient/bruker de har grunn til å mistenke at misbruker det.

Dette innebærer at taushetsplikten bortfaller dersom helsepersonellet blir gjort oppmerksom på noe som kan påføre skade på pasienten selv eller andre. Helsepersonellet har da en plikt til å iverksette tiltak for avverge dette, noe som eksempelvis kan være å informere politi eller barnevern.

Eksempler:

  • Planlagt vold eller drap
  • Kjøring i ruspåvirket tilstand
  • Mistanke om omsorgssvikt av barn

3. Pårørendemedvirkning

3.1. Når pasienten er samtykkekompetent

Voksne som har samtykkekompetanse har rett til at helsepersonell samarbeider med pårørende og annet nettverk når pasienten selv ønsker dette. Det er også pasienten selv som avgjør i hvilken grad de pårørende skal involveres, og hvilken informasjon de pårørende skal få. Familie og nettverk kan være en stor og viktig ressurs for pasienten, og det er derfor viktig at helsepersonellet legger til rette for god pårørendemedvirkning.

Hvordan legge til rette for pårørendemedvirkning?

For det første må pasienten få informasjon om at dette er en rettighet de har. Videre må de få informasjon om hva pårørendemedvirkning kan innebære, og om at det er pasienten selv som avgjør i hvor stor grad deres pårørende skal medvirke.

Denne informasjonen burde gjentas flere ganger i pasienten sitt behandlingsforløp. Dette for å sikre at dersom pasienten gis anledning til å ombestemme seg. Det kan være vanskelig for pasienten og uoppfordret informere behandler om dette, og det er derfor viktig at pasienten blir spurt på nytt.

Dersom pasienten ikke ønsker å samarbeide med de pårørende kan det være nyttig å spørre pasienten om hva som er årsaken. Det kan hende at pasienten er redd for at det er helt konkret informasjon, for eksempel at de har inntatt rusmidler, som de pårørende vil få vite om.

Flere pårørende er opptatt med ting på dagtid i ukedager, for eksempel jobb. Det vil kunne gjøre det vanskelig for de pårørende å stille på møter med pasienten og behandlingssted i dette tidsrommet. Det burde så langt det lar seg gjøre legges til rette for at de pårørende får medvirket på et tidspunkt som passer deres hverdag.

Det kan skje at en pasient blir innlagt langt fra der de er bostedsregistrert. Dette vil også kunne bety at de pårørende ikke befinner seg i den byen hvor pasienten er innlagt. Kontakt over telefon, eller andre digitale løsninger kan da være gode alternativer for å sikre god pårørendemedvirkning.

3.2. Når pasienten ikke er samtykkekompetent

Dersom pasienten ikke er samtykkekompetent har de pårørende rett til å medvirke på vegne av pasienten. Pårørende er ikke nødvendigvis gitt en selvstendig medvirkningsrett, med gis rett til å medvirke “sammen med” pasienten. Det er pasienten sitt funksjonsnivå og psykiske tilstand som vil avgjøre i hvor stor grad pasienten selv kan medvirke. Dette vil igjen avgjøre hvor selvstendig de pårørende kan medvirke. Medvirkningen fra pårørende må være i pasientens interesse. De pårørende har også rett til å klage på tvangsvedtak fattet rundt pasienten.

Les mer om klagerettigheter her!