Innhold på denne siden:
1. Hvorfor klage?
Det å kunne klage på et vedtak rettet mot seg selv, er en rettighet alle har. En pasient eller pasientens nærmeste pårørende kan klage dersom man ikke er enig i at man skal utsettes for tvang, dersom man opplever at tvangen er feil eller at tvangsbruk er en for sterk reaksjon på situasjonen som oppsto. En klage er et uttrykk for at man er uenig i det vedtaket bestemmer at skal skje.
Ved en klagebehandling er det en utenforstående som vurderer om vedtaket var lovlig. Klagen bli altså behandlet av noen som ikke arbeider i institusjonen. En klagebehandling undersøker om tvangen var lovlig. På den måte blir klageren sine rettigheter ivaretatt. Det vil også ha en kontrollfunksjon overfor de som iverksetter tvangen.
Det finnes to organer som behandler klager. Det er kontrollkommisjonen og Statsforvalteren. De behandler klager på ulike vedtak. Les mer om dette nedenfor i punkt 1.1 og punkt 1.2.
1.1 Vedtak som behandles av kontrollkommisjonen
Psykisk helsevernloven forkortes med bokstavene “phvl.”
- Vedtak om tvungen observasjon. Phvl. § 3-3a.
- Vedtak om tvungent psykisk helsevern. Phvl. § 3-3a.
- Vedtak om skjerming og om forlengelse av skjerming. Phvl. § 4-3.
- Vedtak om begrensninger i forbindelse med omverdenen, herunder retten til å motta besøk, benytte telefon og sende og motta pakker. Undersøkelse av pasientens post. Phvl. § 4-5.
- Vedtak om undersøkelse av rom, eiendeler og kroppsvisitasjon. Phvl. § 4-6.
- Vedtak om rusmiddeltesting for å avdekke rusmiddelbruk. Phvl. § 4-7a.
- Vedtak om bruk av tvangsmidler, herunder mekaniske tvangsmidler, isolasjon, kortidsvirkende legemidler, kortvarig fastholding. Phvl. § 4-8.
- Vedtak om overføring mellom institusjoner og mellom tvangsvern i og utenfor institusjon. Phvl. § 4-10.
- Vedtak fattet i regionale sikkerhetsavdelinger og i enhet med særlig høyt sikkerhetsnivå. Phvl. Kapittel 4a.
- Vedtak om overføring mellom institusjoner, og til og fra friere vern utenfor døgninstitusjon under dom på tvungent psykisk helsevern. Phvl. § 5-4.
1.2 Vedtak som behandles av Statsforvalteren
- Kommunelegens vedtak om tvungen legeundersøkelse. Phvl. § 3-1.
- Vedtak om tvangsbehandling med medisiner (tvangsmedisinering) eller ernæring. Phvl. § 4-4a.
2. Mer informasjon om klage på vedtak
3. Hvordan klage på vedtak?
Ønsker du å klage på vedtak om tvang etter psykisk helsevernloven?
3.1 Hvordan klage?
Du og dine nærmeste pårørende kan klage både muntlig og skriftlig på vedtak om bruk av tvang. Det kan også gjøres ved brev, e-post, kontaktskjema eller telefon.
Dersom det klages muntlig, skal den som mottar klagen skrive ned klagen.
Dersom du har advokat, kan også advokaten hjelpe deg til å klage for deg.
Tips!
Vær obs på ulike klagefrister for ulike vedtak. Det står under hver type vedtak i neste punkt.
Les mer om pårørendes rettigheter
3.2 Hvem kan du klage til?
Du kan klage til faglig ansvarlig, annet helsepersonell (for eksempel sykepleier eller vernepleier), Statsforvalteren eller kontrollkommisjonen.
Ofte vil helsepersonell på institusjonen ringe til Statsforvalteren eller kontrollkommisjonen med en gang om at du har klaget på vedtaket. Når en representant kommer for å snakke med deg vil de få klagedokumentet.
Klages det til ansatte på institusjonen skal de videreformidle klagen til riktig klageinstans med en gang. Riktig instans er enten Statsforvalteren eller kontrollkommisjonen avhengig av type vedtak (se punkt 1.1 og punkt 1.2 ovenfor).
Helsepersonell på institusjonen kan hjelpe deg med å skrive klagen eller printe ut klageskjema som du kan fylle ut.
Du kan også klage direkte til de som behandler klagen. Det er enten Statsforvalteren eller kontrollkommisjonen som behandler klagen. Selv om du skulle ha begrensninger i for eksempel mobilbruk, har du alltid rett til å kontakte Statsforvalteren, kontrollkommisjonen og din advokat.
Statsforvalteren behandler klager om:
- Tvungen behandling med medisiner eller ernæring.
- Du må klage innen tre uker.
- Klager du innen 48 timer, må institusjonen vente med å starte behandling til klagen er behandlet, med mindre det er nødvendig å starte med en gang for å unngå alvorlig helseskade.
- Kommunens vedtak om legeundersøkelse.
Kontrollkommisjonen behandler klager om:
- Tvungen observasjon og tvungen innleggelse med og uten døgnopphold. Vedtak om ikke å tvangsinnlegge og vedtak om avslutning av tvangsinnleggelse.
- Du kan klage mens du er under tvungent vern og i tre måneder etter det stopper.
- Overføring til annen institusjon eller avdeling, eller en annen form for tvungent vern.
- Du må klage innen en uke. Du kan ikke overføres før klagen er avgjort med mindre helsen din krever det.
- Vedtak om bruk av tvangsmidler som blant annet skjerming, mekaniske tvangsmidler, fastholding og isolasjon.
- Du må klage innen tre uker. Tiltaket kan gjennomføres selv om du har klaget.
- Vedtak om andre tvangstiltak som blant annet begrensninger i bruk av mobil og besøk, rusmiddeltesting, og undersøkelse av rom.
- Du må klage innen tre uker. Tiltaket kan gjennomføres selv om du har klaget.
4. Hvordan klage direkte til Statsforvalteren eller kontrollkommisjonen
Klage til Statsforvalteren
For å klage til Statsforvalteren må du ta kontakt med Statsforvalteren i ditt fylke på telefon, kontaktskjema, e-post eller brev. Det frarådes å sende en klage via e-post med helseopplysninger fordi det ikke er sikkert nok med tanke på personopplysninger, men det kan du bestemme selv. Om du ikke vet hvem som er Statsforvalteren i ditt fylke kan du få hjelp av helsepersonell på institusjonen.
I de fleste tilfellene vil helsepersonell på institusjonen ringe Statsforvalteren og si at du har klaget på vedtaket.
Du kan bruke funksjonen «melding i Statsforvalteren». Dette er en sikker løsning, men krever at du logger inn med BankID eller MinID. Her kan du legge ved vedlegg, som for eksempel klageskjemaet.
Statsforvalteren ønsker å sende svaret til en digital postkasse. Den som brukes mest er Digipost. De kan også sende den i posten. Statsforvalteren sender ikke svar på e-post.
Oversikt over kontaktinformasjon til de ulike Statsforvalterne
Klage til kontrollkommisjonen
Du kan klage muntlig og skriftlig til kontrollkommisjonen via telefon, brev eller når de er tilstede på institusjonen.
I de fleste tilfellene vil helsepersonell på institusjonen ringe kontrollkommisjonen og si at du har klaget på vedtaket.
Oversikt over kontaktinformasjon til de ulike kontrollkommisjonene.
5. Rett på advokathjelp
Du som klager på tvangsvedtak har rett på gratis advokathjelp, men det er ulike regler for klage til Statsforvalteren og kontrollkommisjonen.
For klage til Statsforvalteren på vedtak om tvangsbehandling har pasienten rett på gratis rådgiving og hjelp fra advokat. Gratis hjelp er begrenset til å gjelde for fem timer. Institusjonen og eventuelt kontrollkommisjonen skal hjelpe pasienten med å finne og ta kontakt med advokat ved klage til Statsforvalteren.
For klage til kontrollkommisjonen på vedtak om tvungen observasjon, etablering, opprettholdelse og opphør av tvungen innleggelse med og uten døgnopphold har pasienten også rett på gratis rådgiving og hjelp fra advokat. Ved slike klager skal kontrollkommisjonen finne advokat til pasienten på eget initiativ. Dette gjelder også for vedtak om overføring til annen institusjon eller annen form for tvungent vern.
For klage som gjelder tvangsmidler har ikke pasienten rett på advokathjelp.
Institusjonen skal gi informasjon om rett til advokathjelp og at dette er gratis. Institusjonen må også legges til rette for samtaler mellom pasienten og advokaten.
Selv om en pasient er underlagt begrensninger i kontakt med omverdenen har pasienten alltid rett til å ta kontakt med sin advokat.
6. Hva skjer når man har klaget?
Dette punktet inneholder informasjon om hvilke regler som gjelder når det har blitt klaget på et vedtak.
Reglene er til for å gi klageren rettigheter i klagebehandlingen. Reglene skal hindre maktmisbruk overfor den som klager og sikre god saksbehandling, samt å bidra til at vedtakene blir riktige.
Det er forvaltningslovens saksbehandlingsregler som gjelder i tillegg til noen spesielle regler for kontrollkommisjonen.
6.1 Statsforvalteren
Statsforvalteren behandler klagesaker om tvangsmedisinering og tvangsernæring, samt kommunens vedtak om legeundersøkelse. Reglene om klagebehandling står i forvaltningsloven kapittel 3 og 4 og psykisk helsevernforskriften § 29 tredje ledd. Reglene i forvaltningsloven gjelder for alle forvaltningsorgan.
6.2 Kontrollkommisjonen
Reglene for kontrollkommisjonens saksbehandling står i psykisk helsevernloven kapittel 6 og psykisk helsevernforskriften. De har utgangspunkt i forvaltningslovens regler om saksbehandling.
Generelle regler
Regler ved klage på vedtak
7. Behandling i domstolene
Fordi tvangsvedtak om innleggelse og nektelse av utskriving er så inngripende overfor en pasient, kan denne type vedtakene tas til domstolene etter en enklere prosess enn vanlig.
De vedtakene dette gjelder er kontrollkommisjonens vedtak om tvungen observasjon, tvungent psykisk helsevern, opprettholdelse av tvungent psykisk helsevern og vedtak om overføring til døgnopphold. Saken prioriteres og den skal behandles så fort som mulig. Domstolene kan prøve alle sider av saken, og har dermed en utvidet prøvingsrett enn ved alminnelige forvaltningsvedtak. Det er staten som betaler kostnaden av domstolsbehandlingen.
Vedtakene må først være klaget til kontrollkommisjonen, og vedtaket må fortsatt være gjeldende mens domstolsbehandlingen foregår. Dersom vedtaket slutter å gjelde, kan ikke domstolen behandle saken.